Retseptid | TERVIS | TOIT JA TERVIS

KUI MAGUSAISU VÕTAB VÕIMUST – TERVISLIKUD IDEED MAGUSAISUGA VÕITLEMISEKS

jaanuar 12, 2019

Magusaisu ja suhkrusõltuvus on niivõrd suure enamiku murekoht ning komistuskivi tervislike toitumisharjumuste sisse juurutamise teekonnal, mistõttu tasuks ka see oluline teema luubi alla võtta. Olles ka ise meeeeletult suur magusasõber, saan käsi südamel väita, et mõistan 101% kõiki magusaisu käes vaevlejaid. Suhkur on tõepoolest niivõrd sõltuvusttekitav et sellele vastu panna on väga keeruline, eriti kui keha on harjunud igapäevaselt suhkurt saama.

Suhkurt võib tegelikult leida pea igast teisest toiduainest, alustades muidugi maiustustest, lõpetades valmis liha-, kala-, vegan-, või köögiviljatoitude ja leibade-saiadega. Mistõttu tasub valmistoite ostes alati tähelepanu pöörata selles sisalduvale suhkru hulgale. Kuid praeguse postituse eesmärgiks võtsin ma aga justnimelt rääkida kuidas lahendada magusaisu probleem tervislikul viisil ning harjutada end lahti kombest magusaisu korral kohe kommide või šokolaadi järele haarata.

Aga mida siis teha kui magusaisu kimbutab ja tahaks hirmsasti kommi, šokolaadi või muud seesugust? Kohe pakun sulle välja variante, mis viivad mõtted suhkrupommidelt eemale, kuid samas haaravad magusaisu üle koheselt kontrolli! 😉

Tegelikult ei ole üldse mitte keeruline valmistada endale patuselt maitsvaid, kuid tervislikke maiuseid, mis tõepoolest maitsevad kui eriti patused ja rikkalikud maiustused, kuid tegelikult sisaldamata ühtki kahjulikku ainet ega lisatud suhkurt! 😉

Aga alustame siis! Esmalt tutvustaksin kuivatatud puuviljade imelisi omadusi. Minu lemmikuteks on näiteks datlid ja seda tegelikult nii kuivatatud kui ka värskel kujul. Datlid annavad niivõrd palju mänguruumi, et lase ainult fantaasial lennata! Mina armastan datleid kasutada nt erinevate toorbatoonide valmistamisel. Kui datlid koos näiteks mõne pähklivõi/pähklite, toortatra/kuivatatud õunte/kookose või muu meelepärasega köögikombainis ühtlaseks massiks töödelda, saab valmistada imemaitsvaid toorbatoone või energiapallikesi. Valmivad vaid hetkega ning kokku saab kombineerida ükskõik milliseid meelepäraseid asju, mis parasjagu kodus on ning mis vähegu sobida võiks.

Järgmiseks on jogurt/kohupiim/kodujuust, millest annab valmistada tõelisi hõrgutisi. Rösti pannil tilgas kookosõlis koos datli/vahtra/agaavisiirupis täisterakaerahelbed ning serveeri näiteks koos maitsestamata kohupiimakreemi või jogurtiga. Samuti võid valmistada näiteks külmutatud marjadest ise moosi, magustades seda nt steviaga või eelnimetatud looduslike siirupitega (millega tasub muidugi piiri pidada ning kasutada mõõdukalt, jäädes kuskil 1-2 teelusikatäie juurde!). Samuti võib lisada juurde seemneid, pähkleid, külmutatud kujul marju, kaneeli, banaaniviile – misiganes maitseb! Selline magustoit täidab hästi kõhtu ning ausõna pühib magusaisu kui võluväel! Kui aga piimatooteid tarbida ei soovi, siis soovitan proovida nt tofut või kookose või sojabaasil naturaalset jogurtit. Minu isiklik lemmik on justnimel kookosjogurt ning tofu. Tofu annab blenderdades täpselt kohupiima tekstuuri välja ning kui seda veel magustada nt datlitega, siis on tulemus tõepoolest super!

Järgmiseks smuuti – külmutatud banaan, külmutatud mango, marjad, külmutatud kõrvits/Porgand/lillkapsas, taimset piima – i m e l i n e! Smuuti on kiire, lihtne ja minumeelest niii maitsev! Samuti annab külmutatud banaanidest valmistada maitsvat jäätist, millele meelepäraseid lisandeid sisse segada. Banaanijätsi valmistamiseks pole samuti mingit suurt kunsti – lihtsalt koori ja tükelda hästi küps banaan, jäta paariks tunniks kuni üleööks sügavkülma ning banaani valmides töötle see köögikombainis/blenderis ühtlaseks massiks. Naudi naturaalsel kujul või lisa juurde nt magustamata (toor)kakaod, pähklivõid, marju, vaniljet vmt. Nii-nii-niiii maitsev!

Järgmiseks pannkoogid! Jep, ka pannkoogid saavad olla väga-väga tervislikud! Minu üks viimase aja lemmik pannukate retseptiks on banaani-kaerahelbe pannukad. Vaja läheb vaid muna, küpset banaani ning täisterakaerahelbeid, lusikatäis kookosõli ning pliiti ja panni. Purusta kausis kooritud ja tükeldatud küps banaan, lisa juurde 2 muna ning 6-7 spl kaerahelbeid. Küpseta saadud segust lusikapannkoogid. Heaks nipiks siinkohal on kookosrasva lisamine taigna sisse mitte pannile. See tagab selle, et küpsetamise ajal pole tarvis pannile enam rasva lisada, pannukad tulevad mõnusad krõbedad ning ei jää ka panni külge kinni. Retseptis võib kaerahelbed vahetada ka nt kaerajahu vastu vahetada, kuid soovitan proovida ka justnimelt terveid kaerahelbeid – just tekstuuri mõttes on minumeelest imehead! 😉

Külmutatud viinamarjad – maitsevad kui kommid! Proovi ja sa ei kahetse, ausõna!

Puuviljad – vali välja oma lemmikud puuviljad, tükelda kaussi ja naudi kommide asemel, usu mind, see annab sulle tohutult palju rohkem kui kommid!

100% naturaalsed mahlad – kui isutab magusate jookide järele, siis on hea valida pigem naturaalne mahl.

Tarretis – külmutatud marjad, naturaalne mahl, veidi meelepärast magustajat ning meelepärast tarretusainet, veidi kannatust ja valmis ta ongi!

Tegelikult on mõnusaid tervislikke maiuseid lõputult. Kindlasti tasub ka netis ringi surfata, sest häid ideid on nii-nii palju ning ausalt, igast ebatervislikust maiusest on võimalik valmistada tervislik alternatiiv! 😉

Millised on teie nipid magusaisuga võitlemiseks? Milliseid retsepte sooviksite blogist leida? 🙂

Jälgi mind ka mujal 🙂

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga