TERVIS | TOIT JA TERVIS

KUIDAS PÜSIDA VORMIS KALOREID LUGEMATA?

jaanuar 10, 2019

Uue aasta saabudes lubame sageli hakata tervislikumaks, muuta toitumisharjumusi saavutada oma ideaalvorm või säilitada juba saavutatut. Tihtipeale aga võime sattuda olukorda, kus ei teagi enam mida siis täpsemalt ette võtta, kui ühelt poolt on väga levinud kalorite lugemine, teisalt intuitiivne söömine. Lisaks veel erinevad toitumisviisid, olgu siis veganlus, paleo, lchf (low-carb-high-fat), suhkru, gluteeni-laktoosivaba menüü jne jne jne. Olles ise aastaid seigelnud erinevate toitumisviiside vahel ning vahelduva eduga ajanud kaloritemaailmas näpuga järge. Kaalunud igat grammi, mõistatanud mida, millal ja kui palju süüa. Tundnud tühja kõhtu ka siis kui pealtnäha on menüü olnud väga korralik ja tasakaalus. Olles järginud 3-4 tunnise vahega söömise reeglit, tarbinud piisavalt vett. Ühesõnaga teinud kõik n.ö “õigesti” kuid sellegipoolest jäänud tühja kõhuga ning ka soovitud tulemusteta. Aga milles seisnes siis probleem? Sellest tahaksingi kohe veidi pikemalt rääkida.

Tegelikult on asi lihtne – me kõik oleme erinevad! Erinevus seisnebki selles, et see mis sobib ühele, ei pruugi sobida teisele ning see, mis kolmanda jaoks ideaalselt töötab võib teise jaoks olla täiesti vastuvõetamatu. Igaühe organism on erinev ning kui ühele sobib vegan toitumisviis, siis teisele võib see kaasa tuua hoopis kehva enesetunde juhul kui näiteks on menüüsse lisandunud sojatooteid või nisuproteiinibaasil tooted, mida igaühe organism ei pruugi hästi vastu võtta. Niisamuti on lood kalorite lugemisega, ka see ei pruugi kõigile sobida ning ma leian, et ei peagi. Kohe selgitan ka täpsemalt seda, miks see nii on.

Gluteeni-laktoosi- ja lisatud suhkru vabad toor-proteiinibatoonid

Kaloritemaailmas järge ajamine on väga levinud fitness-sportlaste seas. Seda ka ilmselgelt põhjusega, vastasel korral ei pruugita saavutada soovitud tulemusi. Aga see on juba ka pisut laiem ja keerulisem teema. Ma ei ole fitness-teadlane, mistõttu ma siinkohal pikemalt ei peatu. Küll aga olen ma seisukohal, et n.ö tavainimene, kes soovib lihtsalt tervislikult toituda, saavutada oma ideaalkaal, tunda end hästi, terve ja õnnelikuna, ei pea ilmtingimata vaevama oma pead kalorite lugemisega. Kalorite lugemisest hoopis olulisem on jälgida seda, mida me sööme.

Kui tarbida puhtast toorainest valmistatud päris toitu, puu-ja köögivilju, siis saab me organism ise aru millal on kõht täis ning rahulolu tunne saavutatud. Toon siinkohal näite – kui on paika pandud täpne päevane kaloraaž, sh ka makrotoitainete päevanorm (valgud, rasvad, süsivesikud), siis soovitakse ka selle piires püsida. See aga omakorda võib tuua kaasa pidevalt toidule mõtlemise ning kaotada intuitiivsuse ehk oma keha kuulamise võime. Kui panna paika nt kellaajaliselt millal süüa, mida süüa ja kui palju süüa, siis toimubki kõik justkui automatiseeritult ning seejuures võivad üsna kergelt tekkida kõiksugused kummalised isud, sh ka suurenenud magusaisu ning ka ülesöömise hood, kui ühel hetkel ei suudeta enam tekkinud isusid kontrollida. Muidugi ei pruugi see olla kõigi puhul nii, sest nagu ma ka ütlesin, siis me kõik oleme erinevad. Küll aga julgen väita, et kui tundub, et kalorite lugemisele ja pealtnäha piisava söömise tagajärjel tunned ikkagi tühja kõhtu ja magusaisu ning energialangust, siis tasuks mõelda kalorite lugemisele vahelduseks oma keha kuulamist, süües siis kui kõht on tühi ning järgides isusid. Mina, kui suurim magusaarmastaja olen saanud just sel viisil oma magusaisu kontrolli alla. Olen proovinud kõike – magusast 100% loobuda, tarbida mõõdukalt, teha nn patupäevi, mahutada makrodesse oma lemmikuid maiustusi jne, kuid kõigest sellest sai ikkagi justkui lõputu nõiaring. Siis aga hakkasin samm-sammult aina enam kuulama oma keha ning sööma vastavalt. Näiteks kui ma peale korraliku hommikusöögi söömist tunnen, et hullult tahaks ühte õuna või banaani veel, siis enam ma seda endale ei keela. Söön selle õuna või banaani ära ning tunnen end hästi. Järelikult mu keha vajas veel sellist magusaampsu. Samas kui varem oleksin selle õuna/banaani võtmata jätnud ning kuni lõunani magusaisu kannatanud ning ilmselt õhtul murdunud ja 3 banaani nahka pistnud.

Mis ma siinkohal öelda tahan, ongi justnimelt see, et rõhutada oma keha kuulamise olulisust. Unustada mõneks ajakski kalorite lugemine ning proovida süüa tunde järgi, tehes endiselt tervislikke valikuid. Julgen käsi südamel öelda – et selline n.ö vabaks laskmine ei too kaasa hullumeelset magusarallit või otsejoones kiirtoidu restorani tormamist. Minu puhul toimis asi hoopis vastupidi – minu magusaisu on kordades vähenenud ning mind kisub poes nüüd veel enam puu-ja köögivilja leti poole. Sest ma tean, et ma võin süüa seda õuna või pirni või banaani või mida iganes just siis kui mul selle järele isu on, mõtlemata kas see mu makrodesse või kaloraaži mahub. Ma ei pea keskenduma pidevalt toidule mõtlemisele ning pidevate piirangute küüsis viibides võitlema magusaisuga. On oluline pöörata tähelepanu rohkem sellele, mida meie söödav toit sisaldab, mitte ajada vaid makrodes näpuga järge. Poelettidelt leiab ju tegelikult laialdaselt kõiksugu tooteid, mille makrod on pealtnäha väga korralikud – süsivesikud, valgud, rasvad, kõik on heas tasakaalus ning lihtne makrodesse mahutada. Jah, kuid kui nüüd visata pilk toiduainete sisaldusele ning kui sealt vaatab vastu terve rida E-sid ning kõiksugu paksendajaid ja nisu ja suhkurt ja mida kõike veel, siis mis kasu on nendest ideaalsetest makrodest, kui tegelikult ei anna see toiduaine kehale kaugeltki mitte nii palju kasulikku kui ehk arvata võiks. Ma lihtsalt leian, et tänapäeva makromaailmas ei pöörata enam piisavalt tähelepanu toidu kvaliteedile ja toitainete sisaldusele, vaid peetakse hulga olulisemaks lihtsalt numbrilist väärtust. Ja seepaneb minu häirekella igatahes tööle.

Meie organism on üks tark tegelane, keda oleks vajalik hulga rohkem kuulata! 🙂

Aga mida teie arvate kalorite lugemisest? Kas jälgite ka tegelikku toiduainete sisaldust või on olulised pigem numbrid? Kas olete proovinud intuitiivset söömist ning oma keha kuulamist? 🙂

Jälgi mind ka mujal 🙂

Only registered users can comment.

  1. Väga kasulik ja vajalik postitus! Hea äratundmisrõõm. Olen ka ise virvarritanud igast variantide vahel ja siiani on pidevalt küsimused õhus, mis on õige, mis vale. Pidevalt on see ühiskonna surve, millele inimesed alluvad ja tahavad teha teiste järgi, mõtlemata sellele, et mida tegelikult oma keha tahab. Teekond selleni on pikk, aga kindlasti seda väärt ja lubab elada täisväärtuslikumalt ja ilma pideva stressita ainult toiduteema ümber 🤛

    1. Suur-suur aitäh Sulle! Mul on siiralt hea meel! Jah, ka ise olen aastaid ajanud oma keha segadusse erinevaid toitumisviise katsetades ning olnud kimpus mitmete toitumishäiretega. Seepärast otsustasingi sel teemal ka postituse kirjutada, et ehk natukenegi julgustada teisi sama probleemiga hädasolijaid ning juhtida tähelepanu terviktoidu olulisusele, mitte vaid numbritele.
      Väga palju erinevat infot liigub ringi tõepoolest, mistõttu võib vahel tunduda tõesti äärmiselt keeruline selles toidumaailmas orienteeruda. Kuid tegelikult ei ole see maailm nii must-valge, õige ega vale, vaid igaüks peaks tegema omad järeldused vastavalt oma enesetundele 🙂 Loomulikult on olemas need algtõed, millele tervislik toitumine tugineb, kuid ülejäänu osas võiks olla kõigil küll vabad käed, et mida täpselt, millal ja kui palju tarbida! 🙂 Suur aitäh Sulle ka tagasiside eest! 🙂

  2. Ma teiste toitumisviiside kohta ei tea, aga veganluse eesmärk on ju mitte ilma põhjuseta tappa? Vegan rämpstoitu on nii palju, et sellega küll saledaks ei saa 😀

    1. Jah, tõepoolest on veganlus loomade heaolu arvesse võttes suurepärane! Postituse tõin veganlusest lihtsalt ühe väikese osa näiteks. Rämpstoitu on ka vegan-variantides tõepoolest tohutul hulgal, kuid loodan, et täistaimsel toidul olevad inimesed teevad siiski mõistlikke valikuid. Postituse eesmärk ei olnudki tegelikult aga üldse ühtegi toitumisviisi luubi alla võtta, vaid rääkida üleüldiselt sellest, et tasuks oma keha kuulata ning toituda nii, et end päriselt hästi tunneks 🙂

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga