muu

KAS TÕESTI ON ŠOKOLAAD TERVISELE KASULIK?!?

detsember 6, 2018

Piimašokolaad, tume šokolaad, valge šokolaad, tooršokolaad … šokolaad, šokolaad, šokolaad.. kas tõesti saab see mõnus maius olla ka tervislik? Vastus on etteruttavalt JAH! Küll aga ei ole see asi ka niisama must-valge, sest mitte iga šokolaad ei tee kehale pai! Kohe räägime ka pisut lähemalt erinevatest šokolaadidest ning selgitame välja selle kõige tervislikuma šoksi, mis kehale ka tõepoolest kasulik on! 😉

Mis on šokolaad?

Šokolaad on tuhandeid aastaid vana maiustus, mille peamiseks koostisosaks on röstitud kakaooad, mille töötlemise käigus saadavast massist, kakaovõist, suhkrust valmib šokolaad. Piimašokolaadi puhul lisatakse segule ka piimaprodukti.

Šokolaadiks saab nimetada vaid maiustust, mis on valmistatud kakaovõist ning mille muu taimse rasva osakaal on maksimaalselt 5%, mis samuti peab omaduselt sarnanema kakaovõiga.

Algselt nimetati šokolaadiks röstitud, jahvatatud ning vahustatud kakaomassist kokku segatud külm suhkruta jook. Taolist jooki meisterdasid Lõuna-Ameerika indiaanlased, kes andsid joogile nimeks xocolatl ehk  “mõru vesi”. Euroopasse jõudis šokolaad 16.sajandi alguses Kolumbuse Ameerika avastamise reisidelt. Eestis oli esimesi tuntumaid šokolaaditootjaid Kalevi šokolaadivabriku eelkäija firma Georg Stude Tallinnas 19.sajandi teisel poolel (algallikas: https://kalev.eu/2017/01/16/mis-on-sokolaad/).

Šokolaadi tüübid

Šokolaadide valik on poelettidel ju meeletu. Mida siis võtta, mida jätta? Kõik tüübid on oma olemuselt erineva suhkru- ja kakaosisaldusega, milles tegelikult saladus ka peitub. Mida suurema kakaosisaldusega on šokolaad, seda kõrgem on tema toiteväärtus ning seda kasulikum ta ka meile on. Mida heledam on aga šokolaad (piimasokolaad, valge šokolaad), seda kõrgem on enamasti ka tema suhkrusisaldus.

Tume šokolaad 

Tumeda šokolaadi kakaosisaldus võib ulatuda üle 90%, mistõttu on just tume šokolaad see tervisesõbralik maius! Tume šokolaad koosneb peamiselt kakaoubadest, kakaovõist, suhkrust ja letsitiinist (kuid on ka pea olematu suhkrusisaldusega šokolaade!). Šokolaadi värvuse ja maitse paneb paika oamassi ja suhkru tasakaal tootes. Mida sügavam, tumedam ja tummisema koostisega on šokolaad, seda väiksema suhkrusisaldusega see ka on.

Piimašokolaad 

Piimašokolaad on oma olemuselt tunduvalt heledam kui tume šokolaad. Piimašokolaadi puhul on osa kakao kuivainest asendatud piimakomponentidega, mis annab šokolaadile heledama värvuse ja pehmema kreemjama struktuuri. Piimašokolaadi suhkrusisaldus on üldjuhul küllaltki kõrge.

Valge šokolaad 

Valge šokolaadi valmistamisel ei kasutata kakaaoubademassi- ega pulbrit, mistõttu puuduvad selles kakao kasulikud omadused. Valge šokolaadi valmistamisel kasutatakse kakaovõid ning ka ohtralt suhkurt. Valge šokolaad on teistest šokolaadidest kõige magusam ning ka suurima piima sisaldusega.

Tooršokolaad

Tooršokolaadi valmistatakse vaid puhtast, töötlemata toorainest. Tooršokolaadi valmistamisel tooraineid ei kuumutata ning šokolaadisegule lisatakse tihtipeale ka mitmesuguseid supertoite, sh näiteks goji marjad, pähklid, seemned, maca vmt. Tänu puhtale ja töötlemata toorainele on tooršokolaad kõrge toitainete sisalusega, sisaldades mitmesuguseid vitamiine, mineraalaineid, aminohappeid, antioksüdante jne. Tooršokolaadi kasulikkus peitubki justnimelt selles, et kõik kasulikut toitained on säilinud. Lisaboonusena on muidugi osadesse toodetesse lisatud supertoidud.

Milliseid toitaineid tooršokolaad sisaldab? 

Tooršokolaad sisaldab hulgaliselt vajalikke toitaineid: rauda, tsinki, kaaliumi, kaltsiumi, magneesiumi, vaske ning B-vitamiini. Tooršokolaadis sisalduv serotoniin aitab ära hoida depressiooni ning hoiab aju aktiivsena. Tooršokolaad tekitab heaolutunde kuna šokolaadi süües vallanduvad me kehas õnnehormoonid ehk endorfiinid.

Kvaliteetne tooršokolaad koosneb peamiselt kakaovõist, mis sisaldab steariinhapet, mis aitab ära hoida vere kolesterooli taseme tõusu. Tooršokolaad sisaldab antioksüdante, flavonoide ja polüfenoole, mis aitavad kaitsta südant ning veresoonkonda (https://www.looduspere.ee/kasulik_teada/toorsokolaad/).

Seega, kõik maiasmokad, teatke, et šokolaadi söömine võib olla lausa kasulik! Seda muidugi juhul, kui valida kõrgema kakaosisaldusega maius ning maiustada mõõdukalt! 😉

 

 

 

 

Jälgi mind ka mujal 🙂

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga