Uncategorized

5 NIPPI, MIS AITASID MUL TOITUMISHARJUMUSI TERVISLIKUMAKS MUUTA

august 10, 2018

Harjumusi muuta pole lihtne, kuid see on võimalik, ning mina ütleksin, et kohati lausa vajalik, just tervise seisukohast vaadatuna. Kui sa soovid ka oma toitumises muudatusi teha ning tervislike valikutega oma elukvaliteeti tõsta, oled sattunud õigesse kohta! Soovin siinkohal jagada mõnda nippi, mis mulle sel teekonnal abiks on olnud.

Siin nad on:

MÕTTEVIIS 

Esmapilgul võib küll tunduda, et mil määral on omavahel seotud mõtted ja toitumine, kuid tegelikult on nendevaheline seos väga mõjuvõimas. Kuna iga meie samm ja tegu on suuresti seotud meie mõttemaailmaga, siis aitab õigesti suunatud mõtlemine meil eesmärke saavutada. On väga oluline endale teadvustada, miks me midagi teeme. Miks valida kommide asemel näiteks puuvili või miks alustada hommikut tervisliku toiduga jne. Teekonna alguses teadvustasin endale, et teen kõike iseenda heaolu ja parema tervise nimel. Mitte seetõttu, et ma PEAN nii või teisiti sööma, vaid teen teistsuguseid valikuid seetõttu, et ma soovin tunda end paremini ning teha oma kehale rõõmu, pakkudes talle tervislikku toitu. Oluline on tahta astuda samm muutuste suunas, sest kui teha midagi sunniviisiliselt, ei ole oodata ka positiivseid tulemusi. 

HOMMIKUSÖÖK 

On levinud teadmine, et hommikusöök on päeva tähtsaim toidukord, kuid sellele vaatamata kuulun minagi inimeste sekka kes aastaid sellele üldse tähelepanu ei pööranud. Tormasin tihti kodust välja nii, et parimal juhul ampsasin kohukest või võileiba, kui sedagi. Oma tervislikku teekonda alustades teadsin aga, et see peab muutuma. Tervislik ja tasakaalustatud hommikusöök aitab püsida rajal ning tagada tervislikumad valikud terveks päevaks. Seda juba seetõttu, et kui on söödud korralik hommikusöök, püsib kõht lõunani täis ning veresuhkru tase stabiilsena. See omakorda tagab selle, et jääksid ära pidevad näksimised ja et käsi ei haaraks maiustuste või saiakeste järele. Nii seadsin minagi endale eesmärgiks alustada igat hommikut tervisliku hommikusöögiga. Peagi hakkasin hommikusööki nii väga armastama, et sellest on saanud minu lemmik aeg päevas.

Mida hommikuks süüa?

On oluline, et hommikusöök varustaks keha vajalike toitainetega ning sisaldaks nii süsivesikuid, valku kui ka veidi rasva. Kuna organism on öö jooksul ära kasutanud maksas oleva glükogeeni, siis on hommikusöögiga vajalik energiavarud taastada, et jõuaks päeval tegutseda. Seetõttu võiks hommikusöök olla energiarikas, sisaldades aeglaselt imenduvaid süsivesikuid.

Heaks hommikuseks süsivesiku allikaks on näiteks: puder, täisteraleib, puuviljad.

Teraviljade puhul tasub kindlasti eelistada täisteratooteid, seda põhjusel, et tänu nende madalamale glükeemilisele indeksile, ei kihuta nad veresuhkru taset sekundiga lakke vaid aitavad seda stabiilsena hoida. 

Lisaks süsivesikutele tasub hommikusöögile kindlasti lisada ka kvaliteetset valku. Olgu selleks piimatooted (nt kodujuust, kohupiim, maitsestamata jogurt, juust), muna, taimne valk vmt. 

Karta ei tohiks ka häid rasvu. Head rasvaallikad on: seemned, pähklid ja naturaalne pähklivõi, avokaado, oliiviõli, kookosrasv, kanepiõli jmt. Siinkohal tasub aga jälgida, et kõiksugu pähklite ja seemnetega liialt hoogu ei satuks, tegemist on küll äärmiselt kasulike toiduainetega, kuid lisaks kasulikkusele, on nad ka küllaltki kalorirohked. Aga hommikupudrule lusikatäis või paar teeb vaid head! (Muidugi juhul, kui ei ole pähklite-seemnete vastu allergiat, nagu mul). 

Samuti ei tohiks karta võileibu. Kui valida kiudainerikas täisteraleib, lisada sinna näiteks avokaadot, muna, sinki, kodujuustu, köögivilju vmt,  siis saab ka võikust meisterdada väga tervisliku, toitva ja maitsva hommikusöögi! AGA kui valida valgest jahust sai, laduda sinna peale lastevorsti ja võid, siis ei ole siin muidugi tervislikkusest juttugi. Nii nagu iga teisegi toidu valmistamisel, sõltub ka võiku puhul kõik sellest, millest see valmistatud on. 😉 

Minu vaieldamatult lemmiku võiku komponentideks on avokaado ja muna, see kooslus lihtsalt sulab suus! Kes varem proovinud ei ole, siis tasub seda igal juhul teha! Samuti armastan ma lisada võikule näiteks kanasinki, avokaadot ja spinatit või muud rohelist kraami. Värske roheline salat lisab võikule mõnusalt värskust ning teeb sellest tõelise tervisepommi!

 

VESI 

Olin kunagi suur magusate karastusjookide armastaja ning esmase muutusena leidis aset nende välja vahetamine vee vastu. Hakkasin tarbima palju puhast vett ja taimeteed. Samuti hakkasin tegema endale ise maitsevett, lisades veele erinevaid marju, piparmünti, kurgiviile või mõnd naturaalset mahla.  Magusad karastusjoogid sisaldavad endas ulmelisel määral suhkurt, jagades meile vaid hulganisti tühje kaloreid ja mängides meie veresuhkru tasemega. Kõige selle  juures andmata mitte midagi kasulikku! Seetõttu tasub igal 

 

KÖÖGIVILJAD 

Ma a-r-m-a-s-t-a-n erinevaid köögivilju! Kahjuks oli ka minu elus aeg, kus ma köögiviljadest suuuuuure kaarega mööda jalutasin. Toitumisharjumusi muutes hakkasin sõbrunema ka köögiviljadega. Lisasin iga toidukorra juurde korraliku portsu värsket salatit või aurutatud/küpsetatud köögivilju. Nipp on selles, et köögiviljad täidavad oma suure kiudaine sisalduse tõttu hästi kõhtu, ning kui alustada söömist salatist, siis on vähem tõenolisem ka üle süüa. Lisaks sisaldavad köögiviljad palju kasulikke vitamiine ja mineraale, mis on kasulikud organismi toimimisele ning vastupanuvõimele. 

Mulle meeldib köögivilju lisada pea igalepoole. Valmistan nendest nii salateid, hautisi, wokitoite, smuutisid ning lisan isegi pudrule ja küpsetistele. Alles mõni nädal tagasi meisterdasime bataadipannkooke, mis maitsesid nii-nii hästi! Samuti oleksin ma veel mõned aastad tagasi selle inimese kuupeale saatnud, kes oleks mulle öelnud, et hakkan kunagi oma hommikupudru sisse suvikõrvitsat lisama! Aga näed, praegu ma seda teen ning nii suvikõrvitsat kui ka muid köögivilju annab toidu sisse nii hästi ära peita, et ei saa arugi, et midagi teisiti oleks. Tuleb vaid fantaasial lennata lasta! 😉

TOIDUKORRAD PAIKA

Kui ma varasemalt sõin siis kui tahtsin ja mida ma tahtsin, siis tervislikumate valikute juurde suundudes, hakkasin kuulama oma keha ning sõin siis kui kõht oli tühi ning lõpetasin kui kõht oli mõnusalt täis. Tegelikult tekib täiskõhu tunne alles ca 15 minutit peale söömist, st et peale söömise lõpetamist võib tunduda justkui kõht oleks veel tühi, tegelikult aga pole. 

Õppisin vahet tegema isul ja näljal. Kui varem oli mul päevas üks toidukord, jah ÜKS! Sest ma sõna otseses mõttes olin võimeline terve päeva vältel vahetpidamata midagi näksima. Teadsin, et seda tuleb muuta, ning tekitasin endale kolm suuremat toidukorda ning 1-2 vahepala. Kuna algselt oli üsna keeruline näksimise vajadusest lahti saada, hoidsin koguaeg käeulatuses valmis lõigatud köögivilju – porgandid, värske kurk, kapsas, paprika jmt. Nii kui tundsin vajadust midagi näksida, haarasin köögiviljade järele. Sel viisil, samm-sammult oli mul palju kergem oma näksimise vajadusest vabaneda.

Kuidas on lood aga teiega? Ootan rõõmuga ka teie kogemusi ja tagasisidet kommentaariumisse. Nii et kui teil on jagada minuga omi nippe, mis tervislikul rajal püsimiseks kasuks tulevad, andke aga julgelt märku! 😉

Jälgi mind ka mujal 🙂

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga