TOITUMINE

KAS KOHV VÕIB PÕHJUSTADA TALUMATUST?

juuli 18, 2018

 

…vastus on jah! Küll aga ei ole kurjajuureks mitte kohv ise, vaid temas sisalduv kofeiin, mis võib mitmesuguseid sümptome esile kutsuda. Otsustasin teemast veidi lähemalt rääkida kuna see puudutab mind isiklikult. Kahjuks või õnneks olen mina üks neist vähestest inimestest, kelle hommik ei alga kunagi kohviga.

Miks? Nimelt tabab mind kohe peale kohvi joomist üldine halb enesetunne – iiveldus, peavalu, südamekloppimine, värinad.

MIS ON KOFEIIN? 

Kofeiin stimuleerib ajutegevust ning südamelihaste tööd. Samuti on ta abiks ainevahetuse kiirendamisel. Tema pahupooleks on aga see, et rohke tarbimise korral võib kohv tõsta vererõhku ning pulsisagedust, samuti suurendab see ka maonõre eritumist, mistõttu tuleks maoülihappesuse korral kohvijoomisega ettevaatlik olla.  Lisaks võib kofeiin põhjustada ka talumatust, mille tüüpilisteks sümptomiteks on pearinglus, ärevus, unetus, peavalu ja migreen, rahutus, südamepuperdamine, väsimus. 

 

KOFEIINI SISALDUS TOIDUS JA JOOGIS

Peamised ning enamlevinud kofeiini sisaldavad söögid ja joogid on:

kohv 

energiajoogid 

coca-cola 

tume šokolaad

must ja roheline tee 

KOHVI KASULIKUD OMADUSED

Kofeiini stimuleeriv toime aitab suurendada töövõimet, aidates vabaneda väsimusest ja unisusest. Kofeiin on abiks ainevahetuse kiirendamisel ning on madala kalorsusega (muidugi eeldusel, et sinna pole lisatud suhkurt!). Näiteks ühes mustas espressos on vaid 2 kcal! Kohv sisaldab antioksüdanti polüfenooli, mis reguleerivad vabade radikaalide mõju, aeglustades vananemise protsessi. Samuti ei saa üle ega ümber ka vitamiinidest, sest kohv sisaldab neid omajagu palju: B-grupi vitamiinid (B1, B2, B3, B6, B12). Samuti sisaldab kohv ka omajagu mineraalaineid: kaltsiumi, magneesiumi, rauda, fosfaate, sulfaate, magneesiumi, naatriumi, kaaliumi. Tuleb aga meeles pidada, et päevane kofeiini tarbimine peaks jääma siiski alla 400 mg. Nii et, kõik kohvi sõbrad, teatke, et mõõdukas koguses kohvi joomine aitab teie seedimise korras hoida ning varustab teie keha ka vajalike vitamiinide ja mineraalidega!

Kes aga kohviga sina-peal ei ole, siis tuleb appi minu suur lemmik – matcha! 😉

Matcha, nagu ka iga teine roheline tee sisaldab küll ka kofeiini, kuid erinevate jookide puhul ei ole koffeiini omastamine sama.

Kui kohvis sisalduva kofeiiniga on kehal raske toime tulla, siis näiteks matcha kohvile sarnaselt ühtegi kõrvalnähtu ei põhjusta ning sellega on kehal kerge hakkama saada. Matcha sisaldab endas ka rohkelt L-teaniini (aminohape, mis aitab kaasa närvisüsteemi normaalsele talitlusele). Minu puhul aitab sõna otseses mõttes vaid paarist lonkusts kohvist, et halb enesetunne saabuks, samas aga matchat juues tunnen end hästi ja energiliselt.

MIS ON MATCHA?

Matcha on pulbriks jahvatatud kõrgema klassi roheline tee. Matcha on väga rikkalik oma tervistavate omaduste poolest. Nimelt sisaldab matcha rohkelt antioksüdante, mis aitavad kaitsta organismi haiguste eest. Ühes tassis matcha tees on viis korda rohkem antioksüdante kui üheski teises toiduaines.

Samuti hiilgab matcha oma kõrge vitamiinisisaldusega. Temas on peidus A- ja C vitamiin, raud, kaltsium ja magneesium. Tänu kõrgele vitamiini ja mineraalisisaldusele on matchal immuunsüsteemi tugevdav toime.

Matchas sisalduv kofeiin koos aminohappe L-teaniiniga varustab keha korraliku energialaenguga kuni 6 tunniks, ilma ärevuse ja muude kofeiinile omaste kõrvalmõjudeta. Lisaks energia ammutamisele võib matchat tarbida ka rahustaval eesmärgil. Nimelt on juba üle tuhande aasta Hiina taoistid ja Jaapani buda mungad kasutanud matcha rohelist teed meditatsiooniks ning puhkamiseks. Samuti on matchal minu arvates ääretult hea maitse ning see on niivõrd mitmekülgne, et sellest ei saa mitte ainult tavalist teed teha, vaid rakendada ka mitmetes magustoitudes, putrudes, smuutides ning isegi pannakates!

Siinkohal tahaksingi jätta teile ka siia ühe lihtsa kuid maitsva retsepti, milleks on jää-matcha! Kui jääkohv on aina enam populaarustust kogumas, eriti nüüd, kui kuumad suvepäevad on saabunud, siis kulub üks jahutav jook alati ära!

KUIDAS VALMISTADA JÄÄ-MATCHAT? 

Vaja läheb: 

Matcha pulbrit

taimset piima (soja/riisi/kaera/kookose/mandli vms)

veidi vett

veidi datlisiirupit

jääd

Valmistamine:

Puista matcha tassi ning vala peale vesi (matcha paremaks lahustamiseks võib kasutada algselt kuuma vett ning tee seejärel enne tarbimist jahutada). Valmis teele lisa maitse järgi datlisiirupit, jääd ning taimset piima. Võimaluse korral kasuta sheikerit et kõik koostisosad omavahel kenasti seguneksid. Vala valmis jook klaasi ning naudi!

 

 

 

 

 

Jälgi mind ka mujal 🙂

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga