TOITUMINE

TOITUMISHÄIREST JA SELLEST VABANEMISEST

juuni 14, 2018

Nagu oma lugu rääkides mainisin (postitust saad lugeda SIIN), siis olen ka mina olnud toitumishäire küüsis, oskamata sealt välja ronida. Saanud nüüdeks oma postitusele tagasisidet, mõtlesin, et jagan avalikult ka oma mõtteid, soovitusi ja kogemusi kuidas toitumishäirest vabaneda ning oma mõttemustreid muutes elada vabalt, õnnelikult ning mis peamine, ennast armastades.

KUST ALUSTADA? 

Esimene samm on probleemi endale tunnistamine ning selle aktsepteerimine. Kuna koos on alati julgem ja parem, siis on super kui saad oma muret jagada mõne lähedasega, olgu selleks pereliige või sõber. Kui lähedastele murest rääkida ei soovi, siis on hea mõte külastada ka psühholoogi ning võid kindel olla, et sinu jutt ei liigu kabineti seinte vahelt edasi, kuid saad kergendustunde, kui sa pole enam oma murega üksi!

Kui oled probleemiga silmitsi, tuleb hakata lahenduseni liikuma. Esmalt tuleb tööd teha mõttemaailmaga, vabastades see väärarusaamadest, piirangutest ja keeludest, vajutada “delete” klahvi ning kustutada KÕIK negatiivsed mõtted. Jah, see ei ole kerge, kuid see on võimalik! 

Oluline on mitte end süüdistada, vaid hoopis vastupidi – KIITA! Kiita selle eest, et oled julgenud tunnistada, et sul on probleem ning tahad sellest vabaneda.

KUIDAS EDASI? 

Tea, et toit ei ole vaenlane vaid sõber! Kuigi tihti tembeldatakse toiduaineid  headeks ja halbadeks, siis tegelikult ei vasta see tõele. On toit, mis varustab sinu keha vajalike toitainetega ning on toit, millest on kõik kasulik töötlemise käigus ära võetud.  See aga ei anna alust sildistada toitu keelatud ja lubatud kategooriatesse.  Kindlasti ei ole mõistlik süüa igapäevaselt suhkru -ja lisaainete rohkeid toitusid, millest on viimnegi kasulikkus ära võetud.  See aga ei tähenda, et neid siis üldse süüa ei tohiks. TOHIB KÜLL! On oluline pakkuda oma kehale pikas perspektiivis toitaineterikast kütust, et hoida oma keha terve ja tugevana, kuid vahel tükike šokolaadi, jäätist, küpsist või kooki vms ei tee sulle midagi halba, on vaid tähtis et see ei saaks harjumuseks!

Rääkides toitumiskavadest, siis tihti ei seletata inimesele, miks kava üht või teist toiduainet sisaldab ning miks ei tohiks süüa šokolaadi ja muud seesugust. Pidev piiramine aga mõjub kehale kurnavalt ning kerge on sattuda kinnisideede küüsi. Tegelikkus on see, et kui on soov kaalu langetada, siis muidugi tuleb olla väikses kaloridefitsiidis, et keha saaks rasvu põletama asuda. Siinkohal soovin aga südamele panna, et kaloril ja kaloril on samuti vahe! On oluline erinevus selles, kas 1000 kcal tuleb kartulikrõpsudest ja šokolaadist, või hoopis köögiviljadest ja kalast. Lühidalt öeldes, siis rämpstoiduga on sinu kehal raske toime tulla, ning see koormab organeid ning üleliigsed rasvakogused hakkavad ladestuma mujal sest keha ei suuda kõike rakendada elutegevuseks. Süües aga tervislikku toitu, oskab keha  saadud “kütuse” ära kasutada vajaminevaks energiaks ning sellega ei ole kehal probleemi toime tulla. Saades tervislikust toidust kätte kõik vajaliku, ei teki ka nii palju ebamääraseid isusid, mille ajal sooviks nahka pista kõik mis kätte juhtub.

Siinkohal toon ühe näite: 100g šokolaadi VS taldrikutäis tasakaalustatud terviktoitu – olgu selleks näiteks köögiviljad, teraviljad, valk. Kui süüa lõunaks 100g šokolaadi, saades sealt ligikaudu 500-600 kalorit, siis tunned peagi, et kõht on veelgi tühjem kui ennem, sest see suhkrulaks kihutab sinu veresuhkru sajaga lakke ning peagi kukub see kolinal jälle alla. Selline veresuhkru kõikumine aga tekitab pidevaid isusid ning on kehale kahjulik. Samuti ei saa sinu keha šokolaadist vajalikke toitaineid ning peagi võid tunda end väsinuna ja energiapuuduses. Kui aga süüa ära ligikaudu 500-600 kalori eest korralik taldrikutäis tervislikku toitu, siis saad kõhu täis, varustad oma keha vajalike toitainetega, tagad piisava energiavaru ning hoiad ära söömasööstude tekke. On väga vajalik meelespidada, et kaloril ja kaloril on vahe!   Peale korralikku toidukorda võid suhu pista ka tükikese šokolaadi ning sellest pole midagi! Vahe on vaid selles, et kui tühja kõhu peale šoksi nosida, siis suure tõenäosusega et saa pidama enne kui terve tahvel on otsas. Samas kui aga kõht on juba mõnusalt täis, siis usu mind, piisab ka paarist tükikesest magusaisu rahuldamiseks!

Võrdlus värskest toorainest ja kuivatatud puuviljadest ja pähklitest. Mõlemad on kasulikud, kuid tule b silmaspidada, et kuivatatud puuviljad ja pähklid annavad rohkem kaloreid!
Rämpstoidu kalorid ei ole samaväärsed tervisliku toidu kaloritega. Kaloril ja kaloril on vahe!

Mida ma aga öelda soovin, on see, et ära ole enda vastu liialt karm! Kuula oma keha ning arvesta temaga! Paku talle vajalikku ning saa oma kehaga sõbraks!

Tea, et sa võid süüa kõike (va kui sul on millegi vastu allergia või talumatus, nagu minul on), aga katsu pidada piiri ning oska teha vahet sellel, mis on sinu kehale kasulik ning mis mitte. Püüa teha oma valikud vastavalt sellele.  Anna oma kehale igapäevaselt kasulikku kütust ning usu mind, sinu keha tänab sind! 

Kui sul tekib küsimusi, midagi jäi segaseks või soovid jagada minuga oma lugu, siis saad minuga ühendust võtta SIIN!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jälgi mind ka mujal 🙂

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga